home > Bruidspersoneel, wie doet wat op de trouwdag?

Bruidspersoneel, wie doet wat op je trouwdag?

 

Bruidspersoneel, wie doet wat?

Het klinkt nogal oneerbiedig: bruidspersoneel. En als je sommige Amerikaanse televisieseries mag geloven is het ook maar een rotbaantje: afgebekt worden door een bridezilla is niet iedereens grote droom. En toch valt het allemaal wel mee, want uiteindelijk, door onder andere JOUW inspanningen, heeft het bruidspaar de dag van hun leven! Maar wie doet nu wat eigenlijk?

Om te beginnen zijn er twee soorten bruidspersoneel: betaald en onbetaald personeel. Betaald personeel is ‘hulp’ die van ‘buitenaf’ aangetrokken wordt, onbetaald personeel zijn je liefste vrienden en familieleden, die het voor JULLIE doen, en niet voor geld. Als eerste het onbetaalde personeel:

Getuigen
Het allebelangrijkste zijn de getuigen, zonder hen wordt er gewoon niet getrouwd. Je moet minimaal twee en maximaal 4 getuigen meebrengen (per koppel) als je gaat trouwen. Getuigen kunnen iedereen zijn: buren, vrienden, bekenden, ouders en wildvreemden, zolang ze maar meerderjarig zijn, een identiteitsbewijs hebben en een handtekening kunnen zetten op de trouwakte. Welke nationaliteit ze hebben maakt niet uit. Het is ook niet van belang of de verdeling klopt, als jij drie getuigen hebt en je aanstaande eentje is het ook goed. In bijzondere omstandigheden zijn er zes getuigen vereist, bijvoorbeeld als je in het ziekenhuis trouwt. Je mag alleen maar in het ziekenhuis trouwen als er gewichtige redenen voor zijn.

Maar wie kies je nou?
Dat is een hele moeilijke, maar vooral een hele persoonlijke vraag. Soms weet je het meteen, soms moet je er weken over nadenken. Over het algemeen worden beste vriendinnen en beste vrienden gekozen, en ook broers en zussen zijn erg populair voor de rol van getuige. In een enkel geval wordt een moeder gevraagd. Of een lievelingsneef of -nicht die ver weg woont. Gewoon om aan te geven dat ze wel uit het oog is, maar niet uit het hart. Een getuige kan iedereen zijn. Je allerbeste vriendin. Je broer. De buurvrouw die je altijd tegenkomt als je de hond uitlaat. Of een totale wildvreemde die je van de straat plukt als je met je vriendje in een romantische bui stiekem trouwt op een dinsdagmorgen voor 8 uur…

De taak van de getuige is, nadat het bruidspaar elkaar hun jawoord heeft gegeven en de huwelijkakte heeft getekend, deze ook te tekenen als bewijs van de getuigenis van het huwelijk. Deze wordt altijd in tweevoud gemaakt en getekend. Mocht de trouwakte ooit verloren gaan dan zijn het de getuigen die kunnen getuigen dat ze aanwezig waren bij het huwelijk en dat de echtelieden akkoord gingen.

Kinderen
Kinderen kunnen (als zij minderjarig zijn), niet als getuige optreden. Het is wel leuk om aan de ambtenaar van de burgerlijke stand te vragen een speciale (onofficiële) akte op te maken die de kinderen mogen tekenen, zodat ze toch bij de ceremonie betrokken worden.

Ceremoniemeester
Na de getuigen is de belangrijkste rol weggelegd voor de ceremoniemeester. Het is niet alleen een verantwoordelijke taak, het is ook een gigantisch drukke taak. Veelal vinden mensen het een eer als ze gevraagd worden als ceremoniemeester. Een ceremoniemeester moet eigenlijk een organisatorisch talent zijn, want hij (of zij, ik gebruik voor het gemak overal hij) is degene die er voor moet zorgen dat de hele dag in goede banen geleid gaat worden, hij is degene die de (eind)regie in handen heeft. De taken van een ceremoniemeester lopen nogal uiteen per bruiloft. Bij de ene bruiloft reikt de taak niet veel verder dan het uitdelen van de corsages en de lintjes voor de bruidsstoet, bij de andere bruiloft wordt bijna de complete organisatie van de trouwdag in de schoot van de ceremoniemeester gedropt.
Tot de vaste taken van de ceremoniemeester behoren bijvoorbeeld:

Van tevoren:

  • Het versturen van de uitnodigingen en eventueel bijvoegen van een begeleidend schrijven wat niet voor de ogen van het bruidspaar bestemd is, bijvoorbeeld als er een speciaal samengesteld kado bedacht is. (Alle gasten leveren iets aan op voorhand, bijvoorbeeld een recept, een anekdote, een jeugdfoto van het koppel of een ander kleinigheidje wat daarna gebundeld wordt tot een boek).
  • Bijhouden wie aanwezig zal zijn en wie niet aan de hand van een RSVP.
  • Vragen van de gasten beantwoorden, bijvoorbeeld de kadowensen van het bruidspaar.
  • Het arrangeren van toneelstukjes en optredens op de feestavond en uitzoeken wie er wil en gaat speechen tijdens het diner.
  • Het organiseren van het vrijgezellenfeest (hoewel dat ook door een bruidsmeisje/-jonker gedaan kan worden).

Op de dag zelf:

  • Het uidelen van de corsages van de daggasten.
  • Het uitdelen van de lintjes/bloemetjes voor aan de antennes van de auto’s in de bruidsstoet.
  • Aankondigen van de speeches tijdens het diner.
  • Zorgen dat het gastenboek getekend wordt.
  • Het coördineren van de bruidsmeisje en bruidsjonkertjes.
  • Inseinen van de desbetreffende personen en aankondigen van de liedjes, anekdotes en toneelstukjes tijdens de feestavond.
  • Zorgen dat alle zaken op het juiste moment op de juiste plaats zijn (de bossen bloemen voor de moeders als ze bedankt worden bijvoorbeeld of de ringen als er geen klein bruidsmeisje is om ze aan te geven).

Daarnaast zijn er natuurlijk nog legio andere voorbeelden te geven van wat een ceremoniemeester zou moeten/kunnen doen. Maar omdat iedere bruiloft anders is en de taken voor iedere ceremoniemeester ook heel divers zijn, is het niet te doen hier een volledige opsomming van te geven. Wel nog even dit: de ceremoniemeester is niet alleen vóór de trouwdag het aanspreekpunt met betrekking tot de bruiloft, ook op de dag zelf kan iedereen bij je terecht met hun vragen, dus ook de leveranciers, de fotograaf en trouwlocatiepersoneel. Zorg dat mensen weten wie je bent!

Bruidsmeisjes en bruidsjonkers
Niet te verwarren met bruidskindertjes! Van oudsher hadden de bruidsmeisjes en bruidsjonkers als doel het afleiden van de kwade geesten. Doordat ze hetzelfde of in ieder geval net zo mooi gekleed waren als het bruidspaar, wisten de boze geesten niet meer wie wie nu was en was het jonge koppel veilig!

Tegenwoordig zijn ze gewoon leuk, gezellig en handig… Het zijn veelal de zussen/broers en (beste) vrienden/vriendinnen van het bruidspaar. De bruidsmeisjes en -jonkers kunnen bijvoorbeeld:

  • broodjes smeren;
  • misschien wat filmen of wat extra foto’s maken;
  • gasten naar hun plaats begeleiden;
  • deuren openhouden;
  • de regie over het gastenboek onder hun hoede nemen;
  • champagne uitdelen op de receptie;
  • de kado’s aannemen en eventueel de ceremoniemeester assisteren bij zijn of haar taak;
  • en natuurlijk: de wederzijdse vrijgezellenfeesten organiseren!

De bruidsmeisjes helpen de bruid bij het uitzoeken van de jurk, en op de dag zelf bij het aankleden.

Bruidskinderen
Dit is wat je in Nederland en België vaak ziet: kleinere kindjes, neefjes en nichtjes of soms ook de kinderen van het bruidspaar. Deze wat kleinere bruidskindertjes moeten er eigenlijk alleen maar leuk en lief en schattig uitzien, omdat ze vaak te klein zijn om ze een officiele taak te geven. Je kunt ze toch een beetje betrekken door ze kleine klusjes te laten doen zoals het aangeven van de ringen, het strooien van rozenblaadjes voor het bruidspaar uit, en het dragen van de sleep van de bruid.


En daarnaast is er het betaalde personeel:

De weddingplanner
De bekendste betaalde kracht is uiteraard de weddingplanner. Dit is een extern ingehuurde kracht die ontzettend veel ervaring heeft op het gebied van trouwerijen regelen. Het is ook een gigantisch organisatietalent en ook iemand die op de hoogte is van de allerlaatste trouwtrends. Ideale combinatie dus! Ze is in het bezit van talrijke connecties en kan meestal goeie deals voor jullie versieren bij de fotograaf, de trouwlokatie, de banketbakker en de cateraar. (Ik gebruik hier ‘zij’ omdat de meeste WP-ers vrouwen zijn, er zijn ook mannelijke WP-ers, maar niet zoveel). De weddingplanner loopt meestal over van ideeën met betrekking tot de styling van de bruiloft, de kleur- en themakeuze en de opbouw van de dag.  Als je een weddingplanner inhuurt: luister goed naar haar: ze heeft ontzettend veel ervaring en kent alle struikelblokken! Ze neemt je alles uit handen, regelt alle afspraken en zorgt er voor dat jullie niet in stressvolle situaties terecht komen. Er hangt een prijskaartje aan, maar daar krijg je een hoop geen-stress en expertise voor terug!

Verder...
Hebben jullie misschien ook nog wel een chauffeur in ‘dienst’. Misschien is het een goed vriend die voor jullie de toruwauto rijdt, of wellicht zit er een echte chauffeur-met-pet bij de huurprijs van de auto inbegrepen! Daarnaast vallen uiteraard ook jullie fotograaf, cateraar, discjockey, bruidstaartenbakker onder het bruidspersoneel.

 

 


Prijscalculator ×

Kies een categorie

Soort kaart

Formaat

Papiersoort

Enveloppen

Aantal kaarten

Aantal enveloppen

Totaalprijs: