home > De trouwkaart - de officiële uitnodiging en de gastenlijst voor je bruiloft: hoe hoort het eigenlijk?

De trouwkaart - de officiële uitnodiging en de gastenlijst voor je bruiloft: hoe hoort het eigenlijk?

 

Gastenlijst voor je bruiloft & de uitnodiging

Als jullie besloten hebben te gaan trouwen, doe je dat in de meeste gevallen niet alleen. Sommige bruidsparen kiezen er voor om samen in stilte te trouwen, maar de meeste koppels geven toch de voorkeur aan een samenzijn met een gezelschap van kleinere of grotere omvang. Van enkel en alleen een etentje met ouders en getuigen tot een gigantisch trouwspektakel. En natuurlijk alles daar tussenin.

Het eerste wat er dus moet gebeuren is beslissen hoe je trouwdag er in grote lijnen uit komt te zien. Hou je een receptie, een diner, een feest? Of misschien een high tea, een picknick of een barbecue? Op welke tijdstippen of dagdelen en… WIE ga je voor WELK onderdeel uitnodigen?

Gastenlijst voor je bruiloft

Over het algemeen is het zo dat er een groep zogenaamde ‘daggasten’ ontstaat en daarnaast nog groepjes voor de overige gelegenheden, meestal voor de receptie en voor het feest. De daggasten bestaan meestal uit de ouders, eventueel grootouders, getuigen en je allerbeste vrienden. De mensen die je het meest na staan wil je graag de hele dag om je heen hebben.

Receptiegasten daarentegen zijn het andere uiterste. Mensen die je kent en die je niet wilt overslaan bij het uitnodigen. Je wilt ze er wel bij betrekken, maar ze behoren niet tot de vrienden of familie. In deze groep zitten meestal de collega’s die je aardig vind, maar waar je niet dagelijks mee te maken hebt, buren, neven en nichten waar je niet heel veel contact mee hebt, maar die je niet wilt negeren. Hou er rekening mee dat niet alle receptiegasten die uitgenodigd worden, op komen dagen. Net zoals jullie vinden dat ze niet tot de ‘kern’ behoren, zullen zij dat wellicht óók voelen (‘ik mag alleen maar komen om een envelopje af te geven’) en het kan dus zijn dat ze op basis daarvan andere bezigheden laten preveleren.

Voor het feest worden alle andere kandidaat-bruiloftsgasten uitgenodigd: vrienden, naaste familie, de sportvrienden, clubgenoten, goede buren en bekenden en alle andere mensen waarmee je de avond door wilt brengen en een leuk feestje neer wilt zetten.

Als je bedacht heb WIE je allemaal wilt uitnodigen en voor WELK onderdeel, kun je een gastenlijst opstellen. Pak er een kladblok bij en schrijf iedereen op. Schrijf koppels samen op één regel en niet onder elkaar, want anders heb je straks vééls teveel kaarten. (Ja, dat gebeurt. Regelmatig zelfs.)

Extra
Wat wél slim is, is als de gastenlijst compleet is en jullie uitgeteld hebben hoeveel kaarten jullie nodig hebben, hier nog een paar extra kaarten bij op te tellen. Je weet immers nooit of je tóch niet nog iemand vergeten bent! En een kaartje extra voor in je trouw- en/of receptiealbum is ook leuk! Of een ingelijst kaartje met links en rechts daarvan je állermooiste trouwfoto’s… Een paar extra kaartjes is geen overbodige luxe!
Dit geldt trouwens ook voor de enveloppen: bestel er een paar extra! Volgens de etiquette moeten de enveloppen met de hand geschreven worden (geprinte etiketjes getuigen van zeer grote onpersoonlijkheid en desinteresse) en een schrijffout is zó gemaakt!

De trouwkaart - de officiële uitnodiging

De tekst in de kaart
Nu kun je beginnen aan de tekst die je graag in de kaart wilt zetten. Uiteraard begin je met jullie namen, jullie zijn namelijk het stralende middelpunt van de dag en jullie zijn het allerbelangrijkste. Of je je achternaam er bij wilt vermelden is een keuze, geen verplichting. Vanuit de etiquette hoort de dame als eerste genoemd te worden, maar tegenwoordig is er zo ongeveer niks meer verplicht, dus als iedereen jullie kent als Bas & Bianca, klinkt het heel vreemd om Bianca opeens als eerste te zetten. Wat jullie willen dus! Daarnaast vermeld je uiteraard De Datum waarop het allemaal te doen is.

Daarna volgt een tweedeling (of driedeling). Over het algemeen is het makkelijk om voor dag-, receptie- en feestgasten ieder een eigen aparte tekst te maken. Zo weet iedereen precies wat de bedoeling is van hun aanwezigheid. Vroeger werd in dit geval gewerkt met losse kaartjes, maar tegenwoordig kost het weinig of niets extra om verschillende teksten te gebruiken.

Daggasten
Voor de daggasten vermeld je in de kaart ten eerste WAAR er getrouwd gaat worden, hoe laat en het adres van de locatie. Daarbij vermeld je ook dat je het op prijs stelt als ze de hele dag aanwezig zijn, dat je graag wilt dat ze de hele dag meevieren of iets anders in dezelfde strekking. Vertel ze ook hoe laat en waar ze verwacht worden, bijvoorbeeld zo en zo laat bij het het stadhuis of bij de bruid thuis en vermeld daarbij ook het adres. Daarna kun je kiezen om de rest van het dagprogramma te vermelden, de receptie met taart, eventueel een diner, en het feest. Vermeld voor de zekerheid bij alle gelegenheden de locatie en het adres, (tenzij het allemaal hetzelfde adres is :-) dan hoef je alleen de locatienaam te vermelden).

Receptiegasten
Voor de receptiegasten kun je kiezen om na jullie namen, enkel de datum te vermelden dat jullie trouwen en de locatie waar de receptie gehouden zal worden, uiteraard met de tijden en het adres er bij. Als jullie het prima vinden dat ze ook naar de plechtigheid in de trouwlocatie komen, kun je die ook vermelden (na de datum en voor de receptieuitnodiging), maar dat hoeft niet.

Feestgasten
Hetzelfde verhaal geldt voor de feestgasten. Als jullie het leuk vinden als ze naar de plechtigheid komen kun je het adres, de tijd en de locatie vermelden, als je dit niet doet is het duidelijk dat ze enkel en alleen op het feest uitgenodigd zijn. Wil je de feestgasten expliciet uitnodigen voor de trouwplechtigheid, maar niet voor de receptie en het diner, geef dit dan duidelijk aan en geef bijvoorbeeld een aantal adressen van eetgelegenheden in de buurt. Dan wordt meteen duidelijk wat de bedoeling is.

Adres
Na het uitnodigingsgedeelte in de kaart is het gebruikelijk jullie adres te vermelden. Het kan namelijk zo zijn dat mensen jullie een kaartje willen sturen om jullie te feliciteren met jullie trouwplannen. Of misschien willen ze doorgeven dat ze verhinderd zijn. Of misschien willen ze een bloemetjes sturen, of, of, of… Een telefoonnummer mag, maar hoeft niet. Soms wordt ook een e-mailadres toegevoegd.
Het adres hoeft niet aan de binnenkant van de kaart te staan, zeker niet als er al veel tekst in staat. Het mag ook gewoon op de achterkant van de kaart. Ook de andere opties die hieronder genoemd worden mogen eventueel ook op de achterkant.

Optioneel
Tot zover de vaste onderdelen die eigenlijk in een trouwkaart zouden moeten staan. Naast deze onderdelen zijn er nog wat losse meldingen die soms in de kaart gezet worden.

Mooie/romantische tekst
Het is leuk maar het hoeft niet: de ultieme uiting van jullie liefde voor elkaar! Op de voorkant of aan de binnenkant boven of onder jullie namen een klein tekstje wat boekdelen spreekt. Een mooie oneliner of een stukje tekst uit jullie favoriete nummer. Bijvoorbeeld het eerste nummer waarop jullie samen dansten, of kusten… of een nummer wat jullie liefde voor elkaar perfect beschrijft… (Voor ons was dat ‘Nothing else matters’ van Metallica bijvoorbeeld :-) ) Mooie teksten en oneliners vind je onder het kopje voorbeeldgedichtjes en oneliners.

Ceremoniemeester
Werken jullie met een ceremoniemeester(es), dan kan het zijn dat jullie de aan- en afmeldingen via deze persoon willen laten verlopen en is het handig te vermelden wie de ceremoniemeester is (of zijn, soms is het een gedeelde ‘baan’), en wat de manier is waarmee je contact op kunt nemen met de hem of haar. Een telefoonnummer en/of e-mailadres volstaat, een postadres hoeft niet vermeld te worden. Sommige bruidsparen en/of ceremoniemeesters roepen ook speciaal voor het huwelijk een speciaal e-mailadres in het leven, waarlangs alle correspondentie kan verlopen: bijvoorbeeld basenbiancagaantrouwen@hotmail.com of 25mei2019@gmail.com.

RSVP
Je kunt ook kiezen voor een RSVP, de afkorting van Répondez s'il vous plaît: antwoordt u alstublieft. Je maant je potentiële gasten dan door te geven of ze komen of niet. Vaak wordt RSVP gevolgd door een datum. Er dient dan voor deze datum doorgegeven te zijn of de gasten komen of niet. Op die manier kan je zien op hoeveel mensen je moet rekenen. Financieel gezien soms erg handig.

Dresscode
Verder kan er een dresscode op de kaart vermeld worden. Voor meer uitleg hierover en de verschillende dresscodemogelijkheden, zie het hoofdstukje: dresscode & kledingvoorschriften.

Kadotip
Als laatste en niet geheel onbelangrijk: de kadotip. Het moet niet, maar mag wel. Om te voorkomen dat je met een berg onzin naar huis gaat, terwijl je zelf goede ideeën hebt voor een kado, is het helemaal niet zo stom om een kadotip te vermelden. Dat kan heel simpel met een envelopje, (of zoals in België een rekeningnummer) dat snapt iedereen. Maar ook kun je uitleggen wat je met het geld wilt doen, bijvoorbeeld een mooi schilderij kopen of als zakgeld voor jullie huwelijkreis gebruiken. Of misschien vinden jullie het onzin en doneren jullie liever aan een goed doel. Je kunt het gewoon vermelden, of vangen in een grappige oneliner of gedichtje. Bijvoorbeeld:

  • Als u ons met een kado wilt verrassen, hopen we dat het in een envelopje zal passen!
  • Wij zitten ruimschoots in onze spullen en hebben liever iets ons spaarvarkentje mee te vullen!
  • Omdat wij de andere dag op huwelijksreis gaan, hebben bloemen en planten geen lang bestaan.
  • Willen jullie ons op deze dag toch graag iets geven, aan een bijdrage voor onze reis zullen wij veel plezier beleven!
  • Uw aanwezigheid is ons grootste kado.
  • Of nog makkelijker: voor al onze cadeauwensen kunt u bij onze ceremoniemeester terecht.

Vroeger
Vanuit de etiquette en vroeger dagen was het de moeder van de bruid die de gastenlijst opstelde en bijhield wie er die dag wel en niet kwamen. Dat is natuurlijk hopeloos ouderwets…
Wat wel nog gebeurd is dat de ceremoniemeester de uiteindelijke uinodigingen verstuurt, eventueel voorzien van een extra mededeling die niet voor de ogen van het bruidspaar bestemd is. Bijvoorbeeld als er een leuk herinneringenboek samengesteld wordt, waarin iedere gast een anekdote met betrekking tot het bruidspaar opschrijft. Ook de aan- of afmeldingen kunnen, zoals hierboven al vermeld, via de ceremoniemeester gaan.

Wanneer versturen
De uitnodigingen voor een trouwerij worden gemiddel zes weken voor de datum verstuurd. Zo heeft iedereen ruim tijd om te kijken of er plaats is in de agenda en indien nodig andere verplichtingen te verzetten, zonder dat het te kort dag is. Als de trouwdatum in een drukke periode valt, bijvoorbeeld de zomervakantie, is het raadzaam om ze acht weken (of langer) van tevoren te versturen. Ook kan er in dat geval gekozen worden voor een ‘Save-the-date’-kaart. Dit is enkel en alleen een aankoniging van het huwelijk en de datum, de overige informatie volgt dan in de uiteindelijke trouwkaart.

Enveloppen schrijven
Regelmatig hoor ik gezucht en gezeur, gesteun en gekreun als het gaat om het schrijven van de enveloppen. Veel werk, saai werk, niet leuk. Maar echt, het Not Done om enveloppen of etiketten te printen! Je trouwt (als het goed is) maar één keer in je leven en dan doe je ook maar de moeite om je gasten zo persoonlijk mogelijk uit te nodigen. Even een avondje aan de keukentafel zitten is heus niet zo'n ramp. Lekkere kop thee erbij (niet omstoten!!!) en samen met je zus of een gezellige vriendin kom je het echt wel door. Schrijf je niet zo mooi? Dan vraag je iemand die wel mooi schrijft om je te helpen: mooi-handschrift schrijft, en jij stopt de kaarten in de envelop en plakt de post- en eventueel sluitzegels er op. 

De aanhef op de enveloppen is als volgt:

  • Hele familie (ouders + kinderen): Familie J. Jansen (waarbij de J. de eerste letter van de voornaam van de vader is)
  • Ouders wel, kinderen niet: De heer en mevrouw Jansen of Jan en Elly Jansen
  • Samenwonend stel: P. Smit en M. van Vliet of Peter Smit en Mariska van Vliet
  • Iemand die alleen woont: De heer S. de Bruin (heer altijd met een kleine letter) of Stef de Bruin
  • Iemand waarvan je de voornaam niet weet (buurvrouw?): Mevrouw Van Doren (in dit geval is Van het begin van de naam, dus die moet met een hoofdletter)

Kies voor een mooie, gekleurde envelop die aansluit bij de kleuren van de kaart, dan valt je uitnodiging gegarandeerd op tussen alle andere post! En om het helemaal áf te maken, kun je ook nog een sluitzegel op de achterkant plakken in de stijl van jullie ontwerp!
 

Spelling
In alle jaren dat ik trouwkaarten maak, heb ik een aantal woorden erg vaak voorbij zien komen in de verkeerde spelling. Af en toe mocht ik het zelf niet veranderen omdat het bruidspaar ‘vond’ dat zij de juiste spelling hanteerde, maar correct was het uiteindelijk dus niet... Hieronder de juiste spelling volgens het Groene of Witte Boekje.

  • Wij gaan elkaar het jawoord geven. Jawoord is zonder streepje er tussen.
  • Cadeautip/Kadotip: het mag allebei. Cadeautip is formeler, kadotip is informeel.
  • Toosten op het bruidspaar, niet toasten op het bruidspaar. Een toost is een heildronk, toast is geroosterd brood.

Tijd
En dan ook nog de weergave van een tijd. Bij ongeveer de HELFT van de teksten die ik aangeleverd krijg, is de tijd weergegeven met een dubbele punt er tussen, bijvoorbeeld: wij geven elkaar het jawoord om 15:15 uur. Volgens Het Genootschap Onze Taal is het niet fout, maar de notering met een punt heeft in Nederlandstalige landen de voorkeur. Dit gebruik is er waarschijnlijk ingeslopen door de notering van internationale tijden (03:15 pm) en klokken/horloges met een digitaal display (15:15).  Liever dus met een punt, en ‘uur’ voluit: 15.15 uur.


Nieuwsgierig naar het verhaal achter de trouwkaart?
Lees er meer over in Het verhaal achter... - de uitnodiging

 

 


Prijscalculator ×

Kies een categorie

Soort kaart

Formaat

Papiersoort

Enveloppen

Aantal kaarten

Aantal enveloppen

Totaalprijs: